Сучасний урок
Основні вимоги до сучасного уроку:
Побудова уроку на основі закономірностей навчально-виховного процесу (конкретні і загальні закономірності).
Оптимальне поєднання і реалізація на уроці всіх дидактичних принципів і правил.
Забезпечення умов для продуктивної пізнавальної діяльності учнів з урахуванням їхніх інтересів, нахилів і потреб.
Встановлення міжпредметних зв’язків, усвідомлених учнями.
Зв’язок з раніше засвоєними знаннями й уміннями, опора на досягнутий рівень розвитку школярів.
Стимулювання й активізація розвитку всіх сфер особистості.
Логічність і емоційність усіх етапів навчально-пізнавальної діяльності.
Ефективне використання педагогічних засобів.
Зв’язок з життям, особистим досвідом учнів.
Формування практично-необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення та діяльності.
Формування уміння вчитися, потреби постійного поповнення своїх знань.
Діагностика, прогнозування, проектування і планування кожного уроку.
Кожний урок реалізує триєдине завдання:
навчити, розвинути, виховати.
За цим критерієм загальні вимоги до уроку конкретизуються дидактичними, розвиваючими і виховними вимогами.
До дидактичних (освітніх) вимог належать:
а) чітке визначення освітніх завдань кожного уроку;
б) раціональне визначення змісту уроку з урахуванням соціальних і особистісних потреб;
в) впровадження новітніх технологій пізнавальної діяльності;
г) раціональне поєднання різноманітних форм і методів навчання;
д) творчий підхід до побудови структури уроку;
е) поєднання різних форм колективної діяльності з самостійною діяльністю учнів;
ж) забезпечення оперативного зворотного зв’язку; дієвого контролю й управління.
До розвиваючих вимог належать:
а) формування і розвиток в учнів позитивних мотивів навчально-пізнавальної діяльності, творчої ініціативи й активності;
б) вивчення й урахування рівня розвитку та психічних властивостей учнів, проектування “зони найближчого розвитку”;
в) стимулювання нових якісних змін у інтелектуальному, емоційному, соціальному розвиткові учнів.
Виховні вимоги до уроку включають:
а) визначення виховних можливостей навчального матеріалу, діяльності на уроці;
б) постановку і дотримування виховних завдань, зумовлених цілями і змістом навчальної роботи;
в) формування в учнів життєво необхідних якостей: старанності, відповідальності, ретельності, охайності, самостійності, працездатності, уважності, чесності та ін.;
г) формування світоглядної, моральної, правової, політичної, художньо-естетичної, економічної, екологічної культури;
д) співробітництво і партнерство з учнями, зацікавленість у їхніх успіхах.
Крім перерахованих вимог до уроку в педагогічній літературі виділяються й інші вимоги: організаційні, психологічні, управлінські, санітарно-гігієнічні, етнічні та ін.
Коментарi